Avveckla ab eller anställa assistent för pappersarbete?

Linda visste från start att hennes bolag skulle kräva en del administrativt arbete. Arbetet med att forma silvertråd till vackra smycken och konstföremål var från start en enmansverksamhet. Men med tiden blev de flera som sysslade med uppdrag från industriföretag såväl som från designbutiker.

I takt med att verksamheten växte så blev det också mer pappersarbete men Linda hade ingen anställd som kunde ta hand om detta. Till slut bestämde sig Linda för att avveckla ab för att hon insåg att det inte fanns budget för en assistent för att sköta administrationen.

Avveckla ab på grund av pappersarbetet

Ett tag tänkte Linda att det kanske ändå skulle bli bra med en assistent men kostnaden för detta blev för hög. Nya regler omkring miljöfrågor var det som fick Linda att bestämma sig för att avveckla ab.

Tiden som hon fick lägga på kommunikation med myndigheter blev helt enkelt för mycket. Det gick inte att samtidigt lägga ner den tid som krävdes på arbetet med silverdesignen utan att tiden med familjen blev lidande.

Tankar om att skala ner fanns förstås också men det hade inte betytt att det blivit mindre arbete med det administrativa. Linda bestämde sig för att helt enkelt fortsätta med silvret i egen regi utan anställda i mycket mindre skala än vad ett ab innebär.

En smidig avveckling med hjälp av bolagsservice

När verksamheten väl var avvecklad så hade Linda fått nog av att pyssla med administrativt omkring bolaget. Det var då hon bestämde sig för snabbavveckling. Hon sålde bolaget för att få det avvecklat av en bolagsservice.

Detta fungerade mycket smidigt och Linda slapp avveckla ab på egen hand. Det kostade förstås en slant men det tyckte Linda var okej med tanke på att det sparade henne en massa tid. Nu jobbar Linda vidare med sitt silverarbete som enskild firma och hon trivs bra med det.

/bestick-i-silver.jpg

30 Aug 2022

 
 
 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)